Kdy začít lyžovat?

Chtěli bychom naučit 4-letého syna lyžovat. Je vhodné začít už nyní? Manžel je lyžař a už se o to pokoušel minulou zimu, když malému byly 3. Ten ale moc nechtěl. Máme se o to pokusit znovu či raději počkat? Nebo začít se snowboardem?

Instruktoři zimních sportů většinou doporučují začít u dětí se sjezdovým lyžováním. Ideální doba závisí na tělesné i duševní zralosti dítěte, ale obecně se dá říci, že za ideální se považuje věk 4 let. Kolem 3. roku jsou děti více náchylnější na zimu, rychleji se unaví, motivovat je je náročnější , vydrží kratší dobu bez rodičů a koordinačně je také mezi 3 a 4-letým dítětem velký rozdíl. V tomto předškolním věku se doporučuje výuka v dopoledních hodinách, kdy jsou děti ještě čerstvé a mají dostatek energie. Vlastní výuka trvá max 2 hodiny, po první je snaha děti trochu odreagovat, hrají hry, plní úkoly, pak následuje druhá tréninková hodina.

Podle dlouholeté instruktorky sjezdového lyžování Mgr. Hany Šindlerové je snowboard, kde jsou obě nohy pevně připnuté k prknu obtížnější na udržení rovnováhy a stability než lyže. Pády jsou daleko častější a bolestivější než na lyžích, navíc pokud se tzv "kousne hrana" snowboardu, pád se nedá ovládat a může být i nebezpečný. Děti se tak daleko víc "válí" ve sněhu, mohou i častěji nastydnout. Běžecké lyžování je zase fyzicky daleko více náročnější , děti vydají mnohem více energie než u sjezdového lyžování. Je to daleko komplexnější pohyb na vysvětlování - pohyblivá pata, odraz, sklouznutí, práce paží, prostě vše spojit dohromady není legrace ani pro starší školáky či dospělé. A tudíž pro malé předškoláky jsou běžky také daleko méně zábavné. Na druhou stranu ale nemusíte s běžkami čekat do 18ti. I zde stále platí "co se v mládí naučíš, ..."

"Osobně bych začínala u dětí s lyžemi, snowboard bych volila až u dětí po 6-7 roce věku, stejně tak i běžky", doporučuje Hana Šindlerová, "V prvních krůčcích výuky dětí bych doporučila lyžařskou školu. Z mých zkušeností děti s instruktory zvládnou víc - instruktoři ví, co dětem říci, aby je naučili správnou techniku, znají triky jak děti motivovat, a navíc autorita rodiče má na sněhu své hranice.." dodává.

Ale jak pokračovat poté, co skončí výuka v lyžařské škole a rodiče jsou na to zase "sami"? Je určitě dobré se instruktorů zeptat, kde s výukou skončili, co se děti naučily a co je třeba dál pilovat a jak. Častou chybou bývá, že rodiče nechají děti po výuce dlouho plužit a pak se to špatně odnaučuje. I u 4-letých dětí instruktoři už po několika dnech výuky zapojují pokyn přisouvat v konci oblouku horní lyži - začátek smýkaného oblouku. "Samozřejmě ideální je, když sami rodiče lyžují a v lyžování pokračují s dětmi i po tréninku v lyžařské škole", říká Hanka Šindlerová. "A pokud ještě k tomu mají zájem a zjistí si tipy a doporučení (např. kdy přestat s jízdou v pluhu, co s rukama - držet v "letadle" a v oblouku je dát na kolínka k přenosu váhy na správnou lyži, že až se naučí oblouk v pluhu je fajn jim dát hůlky, aby si na ně zvykly a později jim nepřekážely...), progres s rodičem je téměř zaručen".

Často jako rodiče chybujeme, že děti při lyžování málo chválíme a ve snaze o dokonalý oblouk na děti celou cestu z kopce křičíme a opravujeme je, což je nejlepší cesta, jak dětem lyže zprotivit. Podle Hanky Šindlerové je nevhodné i vození dětí mezi nohama rodiče - děti tak nemají správný kontakt lyží se sněhem, lyže nemusí samy ovládat a nesoustředí se na jízdu samotnou. Na škodu je podle ní i přílišný strach rodičů - děti stále drží za bundu, ruce či boky, pomáhají jim, zvedají je po pádu apod, místo aby jim proces ukázali, nechali děti napodobit pohyb, byli trpěliví a dali dětem čas, aby úkon zvládly samotné - to je pro ně nakonec ta největší motivace. Důležité je také stále dětem připomínat správný postoj na lyžích - mírný podřep, přenést váhu dopředu (tlačit holeně do bot), pomůže i pokyn "ruce na kolínka".

Tak hurá na sníh a nezapomeňte - sport by měl být pro malé děti hlavně zábava.